Rodzaje pasków klinowych

Wszystko dla Motoryzacji

Rodzaje pasków klinowych

Paski klinowe znajdują szerokie zastosowanie we współczesnym przemyśle. Ich rola uwarunkowana jest rodzajem mechanizmu w jakim występują. W dzisiejszym artykule skupimy się na podstawowych rodzajach pasków klinowych z uwzględnieniem ich charakterystyki. Zapraszamy do lektury!

Pasy klinowe zębate

Konstrukcja zębatych pasów klinowych opiewa w uzębienie zewnętrzne i wewnętrzne. Taki rodzaj budowy daje możliwość zwiększenia elastyczności powierzchni bocznych, co pośrednio przekłada się na zwiększenie poziomu ich wytrzymałości. W konsekwencji następuje zmniejszenie poziomu tarcia w warstwie ściskanej dzięki czemu pasy doskonale współpracują z kołem pasowym. Wariant konstrukcyjny świetnie przylega do powierzchni bocznych rowka, a jego napięcie jest mniejsze niż w przypadku pasków klasycznych.

Pasy klinowe klasyczne

Zwane także normalnoprofilowymi. Jak sama nazwa wskazuje jest to normalny typ pasów klinowych. Ze względu na klasyczną budowę pasy znajdują szerokie zastosowanie głównie w branży energetycznej (sprężarki oraz pompy), a także maszynach produkcyjnych takich jak obrabiarki – szlifierki i tokarki.

Pasy klinowe zespolone

Zespolone pasy klinowe składają się z kilku pojedynczych pasów, które łączy specjalna taśma. Aby działały efektywnie muszą posiadać dokładnie takie same wymiary – zarówno w parametrze wielkości, jak i długości. Dzięki specyficznej budowie pasy zespolone odrzucają poślizg, co znacznie zwiększa napęd z osiami poziomymi. W konsekwencji poprawie ulega przenoszenie obciążenia udarowego. Pasy klinowe zespolone znajdują zastosowanie m.in. w silnikach spalinowych, prądnicach, rozrusznikach, pompach wodnych i wentylatorach.

Pasy wieloklinowe

Stanowią połączenie dwóch klasycznych wariantów pasów – tradycyjnych oraz płaskich. Główne zastosowanie znajdują w przekładniach napędowych osprzętu pojazdów ciężarowych, a także urządzeniach AGD. Wszystko za sprawą ich możliwości, bowiem pasy wieloklinowe przenoszą bardzo duże moce przy wysokich prędkościach.

Pasy klinowe ze ściętym bokiem i okryciem

Ich cechą szczególną jest stosunkowo niewielki poślizg. Konstrukcja pasów z bokami ściętymi i okryciem ma charakter wąskoprofilowy, zaś ich uzębienie pozostaje wewnętrznie bierne. Dzięki takiej budowie odznaczają się wyższą wartością mocy przenoszonej od pasów okrytych o wymiarach podobnych. W konsekwencji sprawdzają się świetnie przy dużych przyłożeniach i zwiększonych prędkościach.

Pasy klinowe zamknięte i otwarte

Pasy klinowe zamknięte i otwarte stosowane są wtedy, gdy nie ma możliwości zastosowania standardowych rozwiązań. Pasy otwarte najczęściej stanowią rozwiązanie w sytuacji, gdy zabudowa mechanizmu nie pozwala na zastosowanie pasa zamkniętego.

Dużo technicznej wiedzy znajdziesz w serwisie: http://silnik-elektryczny.com.pl

Rodzaje pasków klinowych
Oceń ten wpis

Podziel się!

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *