Rodzaje klinowych pasów oraz ich specyfika

Przekładnie pasowe drzewiej, jak i współcześnie stosowane są w postaci elementu odpowiedzialnego za przenoszenie ruchu w większości maszyn przemysłowych i nie tylko. Ich zastosowanie dotyczy zarówno mechanizmów o stosunkowo prostej konstrukcji, jak i tej skomplikowanej – często złożonej. Podobnie rzecz się ma z budową samych pasów klinowych – są one stosunkowo złożone pod względem konstrukcyjnym. Przekrój poprzeczny tytułowych pasów ma kształt trapezu, który gwarantuje wysoką wartość siły tarcia przy niskim napięciu. Konkretne zastosowanie pasów klinowych zależy przede wszystkim od ich rodzaju. Wyróżniamy następujące warianty pasów klinowych :
Pasy z uzębieniem – wyposażone w zewnętrze oraz wewnętrzne uzębienie. Celem zastosowania zębów jest zwiększenie elastyczności pasów, co ma związek przede wszystkim z ich powierzchniami bocznymi. Tym samym konstrukcja zapewnia zmniejszenie wartości tarcia w warstwie ściskanej – w efekcie podnosi się wytrzymałość pasów, a te mogą pracować z mniejszym kątem opasania.
Pasy wieloklinowe – łączą zalety pasów klinowych oraz płaskich. Specyficzna budowa sprawia, że znajdują zastosowanie przede wszystkim w przekładniach napędowych pojazdów ciężarowych. Co ciekawe, stosowane są również w urządzeniach gospodarstwa domowego. Konstrukcja owego rodzaju pasów pozwala na przenoszenie dużych mocy ze zwiększonymi prędkościami.
Pasy normalnoprofilowe – jedne z najbardziej uniwersalnych pasów klinowych. Z racji uproszczonej budowy oraz dużej wytrzymałości znajdują bardzo szerokie zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Obecnie najczęściej stosuje się je w napędach przemysłowych maszyn energetycznych – m.in. w pompach oraz sprężarkach. Często są obecne jako element mechanizmu szlifierek i tokarek.
Pasy zespolone – są efektem złączenie dwóch, bądź większej ilości pasów. Spoiwem w takim przypadku jest specjalna taśma, która wpływa na zwiększenie elastyczności pasów zespolonych. Ów wariant pasów pozwala na stosowanie mniejszych kół pasowych przy zachowaniu zwiększonej mocy. Właśnie dlatego znajdują zastosowanie w poszczególnych elementach silników spalinowych.
Pasy zamknięte oraz otwarte – dwa podstawowe warianty pasów klinowych. Pasy otwarte używa się w przypadkach w których zabudowa nie daje możliwości zastosowania pasa zamkniętego. Pasy otwarte są również doskonałym wyborem w przypadku niestandardowych długości pasów.
Pasy klinowe okryte i ze ściętymi bokami – cechą charakterystyczną pasów klinowych okrytych jest niewielki stopień poślizgu. Ponadto wyróżnia je wyższa wartość przenoszonej mocy, niż w przypadku pasów okrytych występujących w wymiarach standardowych.
Artykuł przygotował serwis o sterownikach CNC – http://sterownikcnc.com.pl