Przekładnie zębate – budowa, rodzaje i zastosowanie

Wszystko dla Motoryzacji

Przekładnie zębate – budowa, rodzaje i zastosowanie

Przekładnie zębate są najczęściej stosowane tam, gdzie przekazanie napędu odbywa się przy wykorzystaniu co najmniej dwóch współpracujących kół zębatych. Cały proces przeniesienia napędu dzieje się poprzez zaziębianie się wzajemnie dwóch sąsiadujących kół zębatych.

Przekładnie zębate rodzaje

Pierwszym rodzajem przekładni jest jednostopniowa. Pracuje w niej ze sobą tylko i wyłącznie jedna para kół. Podczas jej doboru pojawia się większa możliwość stopniowania przekładni. Dzięki temu można stosować różne ilości zębów.

Podział przekładni zębatych odbywa się również z uwagi na rodzaj przenoszonego ruchu na przekładnie obrotowe. W tym przypadku do przekazania napędu służą co najmniej dwa koła zębate. Drugim rodzajem podobnego typu przekładni jest przekładnia linowa. Tutaj koło współpracuje z listwą zębatą posiadającą takie samo uzębienie. Ruch obrotowy jest zamieniany na posuwisty lub odwrotnie.

Kolejna kategoria podziału dotyczy usytuowania osi obrotu. Można wyróżnić tutaj przekładnie walcowe. W tym przypadku osie obrotu są do siebie równoległe. Innym typem są przekładnie stożkowe. Tam osie są do siebie ustawione w sposób prostopadły. W przekładniach ślimakowych osie obrotu są równoległe podobnie, jak w walcowych.

Przekładnie zębate są popularne z racji łatwości wykonania. Charakteryzuje się również stosunkowo niewielkimi gabarytami podczas gdy możliwości przenoszenia są bardzo duże. Ważne jest także stosowanie odpowiedniego smarowania kół zębatych. Gwarantuje to cichą pracę oraz sprawność dochodzącą nawet do 98%.

Każdy napęd, również przekładnia zębata, posiada swoje wady. Można wymienić między innymi niskie położenie dla pojedynczego stopnia, sztywna geometria, konieczność stosowania dodatkowego zabezpieczenia przed przeciążeniem, przymus ciągłego smarowania oraz wysokie koszty.

Przekładnie zębate zastosowanie

Przekładnie zębate są stosowane w:

  • przemyśle tekstylnym,
  • przemyśle farmaceutycznym,
  • przemyśle rolniczym,
  • przemyśle spożywczym,
  • przemyśle budowlanym.

Przekładnie zębate budowa

Z reguły przekładnie zębate są wykonane ze stali czarnej lub nierdzewnej. Jednak coraz większa popularnością cieszą się te koła zębate, których koła zębate są wykonane z tworzyw sztucznych. Jednak ich zastosowanie może się nie sprawdzać w przypadku większych obciążeń. W tym celu można zastosować koła tworzywowe z domieszką grafitu. To właśnie za jego sprawą nie będziesz mieć konieczności ciągłego smarowania przekładni. Dzięki temu praca z napędem będzie łątwa na co dzień.

Napędy mają szerokie zastosowanie. Jednak należy pamiętać przede wszystkim o konserwacji. Powinna ona być w regularnych odstępach czasu. Należy zapewniać wystarczająco obfite smarowanie. Dzięki temu możesz być pewien bezawaryjnej żywotności takiego napędu.

Przekładnie zębate są wykonane zazwyczaj ze stali. Można się jednak spotkać również z hartowanymi zębami. Dzięki temu zwiększa się żywotność danego napędu. W tym zakresie stosuje się hartowanie indukcyjne oraz laserowe. Dzięki temu zwiększy się ich twardość powierzchniowa zębów. Dzięki temu będą bardziej wytrzymałe na przedwczesne zużywanie. W przeciwnym razie można liczyć na zbędne koszty wymiany.

Przekładnie zębate mają oczywiście wiele swoich wad. Jedną z nich są wysokie koszty wykonania. Jednak prawda jest taka, że na chwilę obecną są to najczęściej stosowane napędy. Duża popularność jest spowodowana między innymi szeroki zastosowaniem w poszczególnych gałęziach przemysłu, niskim poziomem hałasu (jeśli potraktuje się je odpowiednim smarowaniem) bezawaryjnością oraz szerokiemu wachlarzowi przeróżnych zastosowań. W tym celu należy jedynie zapewnić sobie odpowiedni dobór liczby zębów, kół, wielkości modułów oraz wielu innych jeszcze elementów. Przekładnie zębate charakteryzują się przede wszystkim prostotą, a dzięki temu możesz być spokojny o ich bezawaryjność.

Więcej o przekładniach zębatych przeczytasz w serwisie http://naped-lancuchowy.pl

 

Przekładnie zębate – budowa, rodzaje i zastosowanie
5 (100%) 1 vote

Podziel się!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *